KUMPULAN AKTIVIS MEDIA INDEPENDEN

KUMPULAN AKTIVIS MEDIA INDEPENDEN

Sunday, May 22, 2011

Utusan cetus keadaan tidak harmoni untuk kekal kuasa

Oleh Mohamad Shafri Shamsudin

Utusan Malaysia dilihat sanggup menggadaikan prinsip kebenaran dan kerukunan dalam masyarakat dalam laporan sesuatu pemberitaan asalkan mereka dapat mempertahankan Umno, kata presiden Teras Keupayaan Melayu (Teras), Mohd Azmi Abdul Hamid.

Menurut beliau pemberitaan Utusan juga mencetuskan berperasangka sesama rakyat antara satu kaum dan agama hingga menimbulkan keadaan yang tidak harmoni yang boleh mengancam keselamatan negara.

Dengan ini katanya Utusan juga bermain dengan bom jangka, yang mewujudkan keadaan boleh mencetuskan rusuhan dan sebagainya diluar kawalan.

Katanya Umno dan BN dilihat cuba mengetepikan segala perlembagaan dan undang-undang serta menggantungnya supaya mereka dapat memegang kuasa mutlak.

"Utusan dan Umno menggunakan apa sahaja pemberitaan dan pengedaran maklumat itu untuk menunjukkan bahawa negara ini sudah tidak stabil.

"Bila tidak stabil mereka boleh membuat apa-apa sahaja termasuk menggantung perlembagaan dan mengisytiharkan darurat dan dengan itu mereka akan mengekalkan kuasa," katanya.

Menurutnya tindakan Utusan Malaysia mengambil berita daripada blog dan menjadikannya paparan muka hadapan menunjukkan kewartawanan atau jurnalisme mereka sudah parah.

Katanya teknik pemberitaan akhbar yang diceduk daripada sumber yang tidak disiasat dan gambaran sebenar, bukti mereka ketandusan berita untuk berhujah ddengan Pakatan Rakyat.

Menurutnya dalam masa yang sama Utusan meletakkan akhbar itu di tempat yang paling bawah dengan cara tidak profesional dan beretika.

Mereka katanya sedang bermain dalam kewartawanan yang sangat bahaya kerana gaya pemberitaannya sengaja dilakukan serta mencari maklumat lain seoalah-olah laporan itu adalah sesuatu yang benar.

Ini merupakan sesuatu yang tidak beretika dan bahaya kerana apa yang diceduk adalah bahan yang menyentuh kepada hal sensatif yang mewujudkan ketegangan antara kaum serta agama.

Beliau juga melitah Utusan bukan lagi menjadi akhbar massa tetapi telah bertindak sebagai akhbar Umno dengan melakukan apa sahaja bagi mempertahankan parti itu tanpa mengambil kira kesan kepada rakyat dan sensitiviti masyarakat.

"Apa sahaja yang diarahkan Umno, Utusan akan lakukan serta dilindungai daripada diambil sebarang tindakan walaupun menyalahi undang-undang.

"Mereka juga menggunakan isu agama bukan kebetulan, tetapi sengaja mencari maklumat begitu kerana melihat ia mampu menyentuh jiwa orang Melayu dengan cara mengeksploitasinya," katanya.

Mohd Azmi berkata walaupun maklumat yang disiarkan palsu dan tidak mempunyai asas mereka meneruskan pemberitaan itu sehingga minda orang Melayu merasa cemas dan gempar dengan harapan mereka hanya bergantung kepada Umno semata-mata.

Beliau juga mengecam Utusan dengan menyatakan media itu sebagai akhbar itu sebagai murahan bukan sahaja menjatuhkan aib seseorang tetapi juga untuk mempertahankan kuasa Umno.

Ini menunjukkan maruah utusan itu sendiri telah digadai dan tidak boleh lagi bertahan sebagai akhbar massa.

No comments:

Post a Comment