KUMPULAN AKTIVIS MEDIA INDEPENDEN

KUMPULAN AKTIVIS MEDIA INDEPENDEN

Wednesday, May 4, 2011

Presiden NUJ rujuk pemecatan ke kementerian

Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) Hata Wahari akan merujuk pemecatannya sebagai wartawan Utusan Malaysia kepada jabatan berkaitan, bawah Kementerian Sumber Manusia.

"Presiden NUJ Hata Wahari akan mengambil tindakan mengikut proses yang sepatutnya berhubung pemecatannya. "Seperti dinasihatkan peguam NUJ, beliau akan merayu menentang pemecatannya kepada Jabatan Perhubungan Perusahaan," kata Setiausaha Agung NUJ V Anbalagan.Menurut Anbalagan (kanan), Hata mempunyai 60 hari untuk berbuat demikian selepas tarikh rasmi pembuangannya pada 21 April lalu.


Hata dipecat majikannya setelah didapati bersalah memburukkan imej syarikat melalui kenyataannya di beberapa media, termasuk Malaysiakini.

Dalam surat yang ditandatangani Pengurus Besar Sumber Manusia Mohd Nazlan Osman bertarikh 21 April lalu, keputusan memecat Hata dibuat dengan mengambilkira keputusan siasatan dalaman terhadapnya.

Pegawai di jabatan itu akan cuma menyelesaikan perkara itu.

Bagaimanapun, sekiranya gagal, laporan akan dikemukakan kepada menteri sumber manusia untuk menentukan sama ada kes itu perlu dirujuk kepada Mahkamah Perindustrian, kata Anbalagan.

Monopoli media

"Kami gesa menteri ambil tindakan berkaitan tanpa bertanggung lagi kerana ia melibatkan kehidupan seorang pekerja," katanya.

Menurut wartawan harian berbahasa Inggeris itu, NUJ juga akan mengadakan mesyuarat tergempar bagi meminta pandangan exco berhubung pemecatan Hata.

Beliau menegaskan, menurut undang-undang, Hata masih kekal sebagai presiden NUJ sehinggalah mesyuarat agung kesatuan itu yang akan datang.

Dalam perkembangan berkaitan, exco kerajaan Selangor Teresa Kok menyifatkan pemecatan Hata bukan isu kecil melibatkan pertarungan antara wartawan dan majikannya semata-mata.

"Pemecatannya harus dipandang berat oleh semua rakyat Malaysia kerana ia menonjolkan betapa tersekatnya kebebasan akhbar di Malaysia, dan monopoli media oleh Umno dan parti komponen BN yang lain," katanya.

Dalam kenyataan hari ini, Teresa yang juga ADUN Seputeh keberanian Hata mengkritik Utusan dan menerima akibat dipecat kini menjadi kes penting dalam sejarah dan kajian kewartawanan Malaysia.

Sementara itu, Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ) pula, dalam kenyataan sempena hari kebebasan akhbar sedunia hari ini menyifatkan pemecatan Hata antara salah satu rintangan kepada kebebasan media di negara ini.

No comments:

Post a Comment