KUMPULAN AKTIVIS MEDIA INDEPENDEN

KUMPULAN AKTIVIS MEDIA INDEPENDEN

Monday, August 30, 2010

KDN tolak permohonan permit cetak Malaysiakini

Portal berita Malaysiakini akan memfailkan permohonan semakan kehakiman bagi mencabar keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) tidak mempertimbang permohonannya untuk mendapatkan permit bagi menerbitkan versi bercetak harian.

Ketua pegawai ekskutif Malaysiakini Premesh Chandran berkata portal berita tersebut telah beroperasi selama 10 tahun dan rekod prestasinya terbukti dari segi profesionalisme dan kredibiliti.“Saya tidak nampak sebab mengapa kami tidak diberikan permit," katanya ketika mengulas satu surat jawapan kepada permohonan itu daripada KDN bertarikh 19 Ogos.

KDN yang berkuasa penuh dalam pemberian permit penerbitan, tidak memberikan alasan di sebalik keputusan tersebut.

“Kami memohon permit ini pada April lalu. Memandangkan tidak semua orang mempunyai akses Internet, versi cetakan akan meningkatkan pembacaan kami," kata Premesh.

Katanya lagi, beliau kali terakhir bertemu dengan seorang pegawai kanan di bahagian kawalan penerbitan dan teks al-Quran dua minggu lalu.

Pegawai berkenaan yang menandatangani surat tersebut, tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan reaksinya hari ini.

Ini merupakan kali kedua Malaysiakini mengemukakan permohonan untuk mendapatkan permit penerbitan. Permohonan kali pertama dikemukakan pada 2002.

Kementerian berkenaan bagaimanapun berdiam diri sehinggalah perkara tersebut ditimbulkan melalui satu soalan di parlimen. KDN sekadar memberi jawapan bahawa permohonan itu berada "dalam penelitian."

No comments:

Post a Comment