KUMPULAN AKTIVIS MEDIA INDEPENDEN

KUMPULAN AKTIVIS MEDIA INDEPENDEN

Friday, August 6, 2010

Media & Tragedi

Oleh Nobisha

Sewaktu di universiti dulu, saya mengambil beberapa kursus kewartawanan. Walaupun itu tidak menjadikan saya pakar dalam bidang itu, namun ia mendedahkan saya kepada apa yang disebutkan sebagai “berita” atau “news”.

Ramai wartawan kita yang terlatih menulis berita berdasarkan perspektif Barat. Sesetengahnya sudah tidak mampu berfikir secara kritikal untuk menyaring dan memberikan nilai-nilai Islam dalam tugasan tersebut. Apa saja yang dilakukan oleh Barat, itu jugalah yang mereka lakukan.

Sebelum ini, saya pernah menegur akhbar Kosmo! yang menulis mengenai latarbelakang pengarah filem dan iklan Yasmin Ahmad selepas beliau meninggal dunia. Sewaktu hidup, akhbar yang sama mengagungkan beliau.

Saya boleh menerima sekiranya media mengkritik seseorang penjawat awam (public officials) atau personaliti awam (public personality) sewaktu beliau hidup. Mereka mempengaruhi rakyat dan kehidupan mereka sewajarnya berada di bawah kanta pembesar.

Namun, apabila mereka meninggal dunia, tak perlulah kisah-kisah buruk (sekiranya ada) dibesarkan dalam media. Biarlah itu menjadi urusan antara mereka dengan Allah s.w.t. Kita tak perlu menjadi hakim.

Atas dasar itulah saya tidak setuju dengan cara sesetengah media massa di negara ini melaporkan kisah tragedi bekas ADUN Permatang, Dato’ Abd Aziz Mohd Noh dan Siti Rohana Ismat. Sementara saya faham kes kematian tersebut merupakan “public interest”, namun ia harus dilihat dari konteks keselamatan (contoh: pemberian permit senjata api), bukannya latarbelakang orang yang telah meninggal dunia.

Bayangkan bagaimanakah perasaan isteri, anak-anak, anggota keluarga dan kawan-kawan yang membaca berita yang tidak disahkan itu di muka hadapan akhbar.

Dimanakah akhlak wartawan kita?

Adakah jualan suratkhabar kita telah jatuh begitu teruk sekali sehingga tragedi pun hendak disensasikan dan diletakkan sebagai berita utama di muka hadapan?

Memalukan!


No comments:

Post a Comment