KUMPULAN AKTIVIS MEDIA INDEPENDEN

KUMPULAN AKTIVIS MEDIA INDEPENDEN

Monday, August 16, 2010

Selepas sebulan Suara Keadilan ditamatkan permitnya ...

KUALA LUMPUR: Keengganan Menteri Dalam Negeri, Dato' Seri Hishamuddin Hussein untuk mengizinkan penerbitan semula lidah rasmi Parti Keadilan Rakyat, selepas lebih sebulan ditamatkan permitnya, amat dikesali. Serentak itu, kempen menuntut Suara Keadilan dibenarkan beroperasi mesti digerakkan segera secara sistematik.

Pengerusi Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI), Ahmad Lutfi Othman berkata, langkah primitif KDN itu bukan sahaja menutup ruang kebebasan bersuara yang sedia sempit di negara ini, bahkan ia juga melambangkan ketakutan parti pemerintah untuk mendengar kritikan rakyat.

Akhbar Suara Keadilan, tambah Lutfi, diterbitkan oleh sebuah parti politik yang mendapat sokongan memberangsangkan dalam pilihan raya umum lalu. Oleh itu tindakan menghalang penerbitan organ parti berkenaan, katanya, merupakan pencabulan terhadap hak rakyat untuk mendapat maklumat dan pandangan daripada pelbagai parti yang dibenarkan bergerak di negara ini.

"Sudahlah semua akhbar parti-parti dalam Pakatan Rakyat dikongkong dengan pelbagai peraturan tidak munasabah, seperti dihadkan jualan kepada ahli di markas parti sahaja dan kandungannya terbatas kepada hal ehwal parti, malah permit penerbitannya juga boleh ditarik bila-bila sahaja tanpa sebarang sebab," ujar Lutfi.

Beliau yang juga Ketua Pengarang Kumpulan Harakah turut menarik perhatian terhadap nasib dan masa depan kakitangan Suara Keadilan terutama menjelang Syawal nanti.

"Sempena Ramadan yang mulia ini, Hishamuddin atau Perdana Menteri sendiri, Dato' Seri Najib Razak harus berlapang dada dengan membenarkan akhbar berkenaan beroperasi semula. Jika ada pihak yang berasa tersinggung dengan laporan Suara Keadilan, mereka boleh mengambil tindakan menurut saluran tertentu," katanya.

"Tindakan menutup mulut pengkritik hanya membuktikan bahawa Najib dan BN berada dalam keadaan resah-gelisah. Perdana Menteri telah memusnahkan usaha pembaharuan yang cuba diusahakannya sendiri," tambah Lutfi.

KAMI kini mengatur kempen agar Akta Mesin Cetak dan Penerbitan, yang menjadi penghalang besar kebebasan bersuara di negara ini, dimansuhkan segera.

Sebelum ini, lebih 10 tahun lalu, dua majalah yang diusahakan Lutfi, iaitu Detik dan Wasilah, diharamkan KDN, selain akhbar mingguan Cabaran yang turut diganggu operasi penerbitannya.

KAMI merupakan NGO yang memperjuangkan kebebasan media di negara ini, dan diitubuhkan selepas bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengambil tindakan keras termasuk mengharamkan dan mengehadkan kekerapan penerbitan media berbahasa Melayu yang diilihat bebas daripada pengaruh pemerintah pada tahun 2000, sejurus selepas pilihan raya umum November 1999.

No comments:

Post a Comment