KUMPULAN AKTIVIS MEDIA INDEPENDEN

KUMPULAN AKTIVIS MEDIA INDEPENDEN

Wednesday, November 30, 2011

Pilihanraya demokratik tuntut media bebas

Oleh Abu Firdaus

PENULIS berpendapat bahawa andai kata sejak Merdeka dahulu media negara ini bebas, maka Uhttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi59zYNSqAtOGqAqrs4ZF7byLZYNCAnRqqcqRKBsW6nD9T5BjdAP6N_E_kqIKiK88laX6BHG4W42kV9ua-H_52u60w-w7CGWb9i6ne72e96_Xr_OLFWnW0iKfugiTQkG-j4T-ga-PLmROcB/s1600/fd334daae6d1cb043dbcdcec31ada551.jpgmno sudah lama kalah dalam pilihan raya umum.Langkah Umno melalui kerajaan pimpinannya mengawal dan memanipulasi media adalah untuk menjamin kemenangannya dalam pilihan raya secara terus-menerus. Tidak salah bagi Umno untuk sentiasa menang pilihan raya umum kerana sememangnya itulah matlamat semua parti politik.

Apa yang salahnya ialah apabila kemenangan itu dicapai melalui kaedah yang melanggar nilai-nilai demokrasi.Hakikatnya ialah semua parti politik wajar teguh memegang prinsip demokrasi Pilihan raya demokratik tuntut media bebas kerana kalau tidak, ia sekali gus membelakangi rakyat.

Namun dari awal lagi Umno komited terhadap prinsip dan amalan demokrasi tetapi setelah 50 tahun berlalu, apa yang nyata demokrasi hanya dijadikan alat untuk mendapatkan kuasa dan bukan penghayatan nilai murninya.

Demokrasi adalah kerajaan oleh rakyat melalui pilihan raya bebas yang ditandingi oleh partiparti politik. Apa yang kritikal di sini ialah maklumat berimbang untuk rakyat. Ini kerana hanya dengan maklumat berimbang barulah rakyat boleh membuat penilaian parti mana yang wajar dpilihnya untuk pilihan raya.

Maka senario demokratik haruslah pembebasan maklumat daripada pelbagai sumber dengan harapan rakyat akan dapat berfikir dan menilai.

Hakikatnya, media dalan sesebuah negara demokratik tidak wajar disekat apatah lagi dimanipulasi.

Dalam hal ini, media baru mempunyai kelebihan dari segi ia bebas untuk menyampaikan maklumat daripada mana-mana saja parti politik.

Tetapi hanya media baru yang bebas tidak mencukupi. Media lama pun patut dibebaskan bagi memenuhi kehendak prinsipprinsip demokrasi.

Media lama terbahagi kepada dua bentuk iaitu media elektronik dan media cetak.

Di Malaysia, televisyen ada dua jenis iaitu milik kerajaan dan milik swasta. Apabila disebut milik kerajaan, hakikatnya ia adalah milik awam. Tetapi apa yang berlaku, ia dilayan seperti ia bukan saja milik kerajaan tetapi milik Barisan Nasional. Sementara media elektronik swasta kini milik syarikatsyarikat yang diketahui milik Umno dan pihak yang mempunyai hubungan baik dengan parti pemerintah itu.

Di sebalik itu, jikalah parti bukan Umno memohon untuk memiliki televisyen, sudah dijangka usaha itu akan dihalang dan dipintas.

Sebenarnya, pemilikan tidak menjadi masalah jika kandungan politik televisyen-televisyen itu berimbang dan tidak memihak pada sesuatu parti politik.

Jika pemilik media benar-benar menghormati kemerdekaan media, maka rakyat akan memperoleh manfaat.

Namun daripada pengalaman sejarah, bermula dengan pengambilalihan Utusan Melayu oleh Umno, ternyata jalan yang dipilih mereka bukanlah demokratik tetapi autokratik.

Mereka kata kesemuanya adalah untuk orang Melayu tetapi akhirnya ia merosakkan bangsa dengan negara dikuasai elit politik untuk kesenangan peribadi atas nama kepentingan bangsa.

No comments:

Post a Comment